Hesa - dag 1.

27.04.2010 kl. 19:29
Som ni vet var jag och min klass BG2 till Helsingfors på studie- och kulturresa. Jag kom hem med en hel del bilder (närmare bestämt 571 på minneskortet och flera filmer på mobilen) så jag tar det i omgångar istället. Här är dag ett - i bildform!

Sofia på bilden. Resan började okristligt tidigt. Det kändes lite fel att lägga alarmet på 02.30. Jag försökte faktiskt sova i bussen men det är inte särskilt bekvämt så jag gav upp efter en timme.

Josse testade Alexandras coola retrobrillor.

Vi livade upp stämningen med att rita en fin skylt som vi tryckte upp i bussfönstret så fort någon passerade, och så vinkade vi som galningar.

När vi kom fram läste Josefin tidningen i hotellets lobby och vi väntade på att få gå iväg på stadsrundturen runt Helsingfors. Vi såg viktiga byggnader i Helsingfors och besökte Akademiska bokhandeln.

Sedan var det dags att besöka domkyrkan. Alexandra var mer än nöjd när hon fick sitta i presidentens bänk och Kevin, Axel och Jakob spelade sin dokumentär framför Martin Luther.

Det blev dags för bönestund för Alexandra och Rebecka i kyrkan.

En del av vår fina grupp utanför kyrkan.

Sedan vandrade vi vidare till Uspenskij, ortodoxa kyrkans centrum i Finland. Den var helt otroligt vacker, både utanpå och inuti. Massor med förgyllningar, ljus och vackra målningar.

Ser ni kungsporten i mitten?

En kvinna var där och bad och gjorde korstecknet vid varje helgon, och hon fällde t.o.m några tårar.

Efter kyrkbesöket hade vi lite fritid så vi passade på att besöka gamla Saluhallen.

Som vilka andra turister som helst testade vi naturligtvis att rida på sköldpaddor på torget.

(bild lånad av Malin)

Vid Sveaborg var det kallt och ruggigt. Vi kom bort från lärarna så vi gick genom i gångar och genom borgen ensamma istället, gick genom rum med gasfara och klättrade ut genom ett fönster.

Såhär fint var Angelinas och mitt hotellrum innan vi stökade ner det. Vid skrivbordet satt vi och tyckte det var skitkul att busringa till Josefin och Alexandra, Malin, Niisi och Sandra och pojkarna.

På kvällen efter att den här bilden tagits gjorde vi oss i ordning och gick ut och åt god mat på Manhattan Steakhouse. Kul att se Helsingfors by night också!

Puh, det var en del. Ni får se resten så småningom!